Je tomu rok, co dva černé kruhy nahradil červený míč se zlatým nápisem a ozubenou čelistí. Nové logo klubu vchází do druhé sezony. Jak vznikl současný design? Proč zrovna tyto barvy? A co na logo říkají lidé? O tom všem mluvil autor klubového erbu a grafik Basketu Brno Adam Mihalov.
Od vzniku nového loga uplynul rok. Pořád se vám líbí?
Už jsem ho víckrát použil v různých propagačních materiálech, takže se mi teoreticky mohlo okoukat. Zatím mě ale pořád baví a přijde mi fajn.
Jak jste se k návrhu klubového štítu dostal?
Vedení mě přímo oslovilo, jestli bych nechtěl vytvořit logo, protože jsem pro ně vytvářel grafiku celou předchozí sezonu. Bylo na to poměrně málo času vzhledem k tomu, že se loga pro NBL měla odevzdávat už o dva týdny později. Ale šel jsem do toho.
Jaké prvky a proč jste při tvorbě zvolil?
Snažil jsem se o moderní vzhled zapadající do klasické sportovní estetiky. Vzhledem k tomu, že by si spousta log z nejvyšší basketbalové ligy zasloužila předělávku, chtěl jsem vytvořit něco svěžího. Něco, co se zároveň hodí i ke koncepci klubu dávat větší šanci mladým hráčům. Z hlediska symbolů jsem použil klasiku v podobě basketbalového míče, který jako sekundární prvek nahoře doplňuje brněnský krokodýl.
Zmínil jste krokodýla. Nenapadlo vás postavit logo na maskotovi? Praha má sovu, Kolín medvěda, Svitavy tura.
Je tam spíš druhotně. Z hlediska Basketu Brno jako značky mi víc sedělo písmo jako primární prvek a k němu brněnský drak. Co se ale draka týče, tak Brno už má klub Draci Brno. My jsme chtěli být originální a odlišit se.
Kolik jste připravil variant?
Měl jsem jich asi pět. Všechny byly modifikacemi vycházejícími z jednoho hlavního návrhu. Vzhledem k časové tísni jsem neměl prostor na víc odlišných vizuálních stylů nebo forem.
Vybral klub nakonec variantu, kterou jste preferoval?
V podstatě ano, za což jsem rád. U zakázek, kde klient zvolí z mého pohledu horší variantu je potom člověk mírně zklamaný. I z hlediska možných referencí a doporučení.
Jak moc jste měl při tvorbě volnou ruku?
Prakticky úplně. O to víc mě tvorba bavila, protože jsem nebyl ničím svázaný. Jedinými požadavky klubu byla červená barva reflektující erb města Brna a krokodýl. Červenou jsem si ale samozřejmě modifikoval, aby mi seděla do palety. Zajímavostí je, že jsem mezi variantami měl, kromě finální kombinace se zlatou barvou, i kombinaci se stříbrnou. Klub se nakonec vydal zlatou cestou, která reflektuje výhry. Z hlediska symbolismu je tak určitě lepší volbou.

Co hraje obecně roli při tvorbě loga?
Důležité je zaměření subjektu, pro který logo vytvářím. Obzvlášť specifickou je tvorba loga pro sportovní tým, kde se estetika a styl liší od klasických firemních log. Zajímavé a odvážné mi v tomto směru přijde logo fotbalového klubu Juventus Turín. Estetika u něj vychází víc z klasických minimalistických log, které vídáme u firem. Přenesení do sportovního loga se mi líbí. Je to originální a odvážné.
Nakolik to pro vás byla pouhá zakázka a nakolik máte k logu osobní vztah?
Celý život sportuji. Od sedmi let jsem hrál aktivně fotbal a až s příchodem do Brna jsem s ním přestal. Pořád ale sleduji sportovní dění a miluji míčové sporty. Každou sportovní zakázku si proto užívám. V sezoně předcházející novému logu, kdy jsem pro klub připravoval různé grafiky, jsem často chodil i na basket. Orientoval jsem se ve výsledcích, poznal jména hráčů a držel jim při utkáních palce. Tvorba klubového loga pro mě proto byla ctí a zároveň radostí.
Máte na logo nějaké ohlasy?
Většina lidí mi ho chválila a nesetkal jsem se téměř s žádnou kritikou. Za což jsem rád, protože lidé, a obzvlášť ti na internetu, umí být celkem nepříjemní. V otázkách typu líbí-nelíbí se každý najednou cítí jako odborník na grafický design. Skvělým příkladem byly diskuze k novému logu Masarykovy univerzity. I proto jsem v návrhu loga vsadil na klasickou moderní sportovní estetiku, která by neměla nikoho urazit.